Wednesday, July 14, 2010

Frederikshavns "brand" som attraktiv handelsby er i risiko for blive skadet


Frederikshavn har en af Danmarks længste gå-gader - et faktum som har været brugt flittigt i markedsføring af byen. Men - nu vender sloganet tilbage som en boomerang; for hvad skal man med en lang gågade, hvis mange af butikkerne er lukket?

Konsulentfirmaet Cowi har analyseret handelslivet og indkøbsadfærden i Frederikshavn - og deres konklusioner er nedslående - men for mange lokaler bestemt ikke overraskende. I spørgeskema-undersøgelser peger man adspurgte på flere negative punkter, især dårlige åbningstider, tomme butikker og butiksvinduer, dyre priser og ringe parkeringsforhold.

Den langstrakte gågade er særlig sårbar, når der opstår tomme lejemål - især når de ligger som perler på en snor. Cowi peger på en løsning hvor udstrækningen af butiksområdet reduceres, med fokus på bymidte - eks. centreret omkring butikscenter i den gamle Schou-Epa bygning. Tendensen viser osse, at de mange endags-turister opholder sig kort tid i byen - og da nævnte spørgeskemaundersøgelse viser at såvel Sæby og Skagen har større tiltrækning, så skriger det til himlen på nytænkning. Det er skidt for omsætningen når endags-turisterne samtidig ikke synes at få valuta for besøget, underforstået dårlige åbningstider, tomme butikker og dyre priser.

Handelsstandsforeningen sover simpelthen i timen - og har gjort det alt for længe. Nytænkning! - og opgør med gamle floskler som "det plejer vi at gøre".

Frederikshavn kan reddes - men det er nu der skal handles!

Lasse Burholt på Facebook - følg mig på Twitter

No comments: