Friday, July 16, 2010

Bestialske angreb på MLM folk

iværksætter portalen Amino - under MLM / Network Marketing kører en rigtig interessant dialog som tager sit udgangspunkt i Penn & Tellers seneste program, som omhandler MLM branchen i USA. Jeg har pillet en af mine kommentarer ud af den dialog:

Det var tilbage i 90´erne, at "juhuuuu-møderne" var det helt store for de vaskeægte "pyramidespil" som de blev kaldt, hvor der intet var, andet end et stort engangsbeløb, ingen produkter, ingenting.

Kan ikke komme på noget selskab der holder juhuuu-hvervemøder - simpelthen fordi de ikke er effektive nok. Det handler om person-til-person - de personlige relationer - eller den tillid man opbygger med nye kontakter. Og ja, ingen bliver jo tvunget til at sige ja til noget de enten ikke kan se ideen i eller et produkt de ikke har brug for - ikke kan relatere sig til.

Selvfølgelig er der store firma-events hvor den får fuld gas - men det er events/conventions som er interne, hvor det handler om - som i alle andre salgsvirksomheder - alt klappe hinanden på skuldrene, at blive motiveret max, at minde hinanden om vision, fokus, fremtiden.

- og til dig, Fama, din underlige beregningsmodel er way out there - den har intet med den reelle daglige verden i Network Marketing at gøre (Fama har lavet en model hvor hele jordens befolkning ville være i et MLM firma indenfor 12 måneder). Hvis den model var dagligdag, ja så var Amway, Herbalife, Nu-Skin, LR, Nikken, TNI, 4Life, Vemma - og alle de andre FOR LÆNGST out of business.

DeMib skriver om psykologisk voldtægt og tabte venskaber - og en masse andet crap (ja, pardon my french) - det er heller ikke dagligdagen - men selvfølgelig er der eksempler på skruppelløse og dumme mennesker, som ikke kender anden salgsteknik end overdreven overtalelse eller som er flintrende ligeglade med venskaber - men det kommer tilbage som en boomerang - den slags mennesker jeg har mødt af den kaliber er helt fucked up idag og kan slet ikke komme op af sølet. Men kigger jeg på den lang række succesfulde networkers jeg kender, så kan ikke genkende "voldtægt" og ødelagte venskaber - for langt, LANGT størstedelen af aktørerne i branchen er gode solide selskaber, med gode produkter og dygtige partnere.

Kan tilstadighed undrer mig over, hvorfor jeg egentlig gider denne ping-pong frem og tilbage - men finder det nu alligevel underholdende ;-)

Jeg synes det er så skægt, at så mange andre brancher og dygtige erhvervsfolk, så bestialsk hamre ned på vores branche, når nu der er så mange ting der går igen i alle brancher. DeMib skriver om juice der koster kassen, men Irmas er bedre: Der er da MLM produkter, som ikke er bedre end det man køber i Supermarkedet, men de dør osse. Ret hurtigt. Tilgengæld er de produkter, som holder distancen iorden - og forbrugere er ikke dumme, så hvis et givent juiceprodukt ikke lever op til ens forventninger, jamen så vil det ikke handlet igen. Punktum.

Mindes FLP har modbevist den teori 1.000 gange når andre firma laver Aloe Vera produkter, hvadenten det er drikke-gels eller cremer: INDHOLDET af Aloe Vera er omdrejningsmomentet, så hvis en Aloe Vera creme på hylderne i Bilka indholder 0,5% Aloe Vera, vil det ALDRIG nogensinde kunne være bedre end en Aloe Vera creme som indeholder 30%. Thats fucking logic!

Igen kan jeg spørge til SEO priser: Det er vel logisk nok, at DeMib koster kassen ift. en SEO wannabe som læste DeMibs bog om SEO (lightversionen selvfølgelig) for en måned siden og idag tilbyder SEO produkter.

Det samme gælder biler: Sådan helt basalt set er der jo ingen grund til at en BMW 320 koster 3 gange så meget som en tilsvarende model hos Hyuandai.... men jo, det er der da: Teknik, udvikling etc koster.

Og så er der den helt basale DNA hos alle de mange mennesker som bruger Amino: Vi ønsker alle være os selv, at skabe, udvikle, igangsætte, iværksætte. Der kigges i alle mulige retninger - og man finder et segment, et koncept, et produkt som man vil arbejde med - for at skabe profit, cashflow - cashflow som kan bruges til at udvikle andre ideer, andre ting.

Slog mig da jeg første gang så Discovery med ham den tyske TopFuel Dragracer der ville til USA og slå amerikanerne, et sådan eventyr koster kassen - men midlerne, cashflowet skaber han via sin motorcykel forretning. Ligesom en MLM millionær, for nu at tage en sådan gangster som eksempel, vil investere sine midler i andre typer forretninger eller investeringer.

Du kan jo - som konventionel forretningsdrivende - analysere din forretning lige nu.... måske er det "køretøj" du sidder i, slet ikke det "køretøj" der tager dig der hen hvor du vil være...

Læs denne: 15 warning signs that your business sucks!

Når en MLM´er vælger at kaste håndklædet, eller ganske enkelt ikke laver en skid, har det slet, slet ikke de samme økonomiske konsekvenser for vedkommende, som den der evt. har den formue sat i en konventionel forretning. Af samme grund er MLM "folkets forretning", peoples business. Helt almindelig menneskers mulighed for at udvikle sig selv, at skabe noget - at gøre noget, at opbygge en lille ekstra indtægt eller økonomisk frihed. Alle iværksættere har drømme - ellers gjorde de ikke de gør!

Find hele indlægget om Penn & Teller - og følg hele debatten mellem Aminos dygtige og aktive brugere her

Lasse Burholt > Facebook > Twitter

No comments: