Wednesday, March 08, 2006

Søgemaskine-optimering


Følgende informationer omkring søgemaskine-optimering er skrevet af Martin Thorborg i dette indlæg om Google optimering på iværksætter-portalen, Amino

At optimere til søgemaskiner er rigtig, rigtig vigtigt.

I SPAMfighter får vi vel ca. 4.000 daglige besøgende alene pga. vores søgemaskineoptimering. Der er forskellige faktorer der er afgørende og den mest grundlæggende er, at din side skal være læselig for en søgemaskine. Næsten alle CMS (Content Management Systemer) sørger effektivt for at alle søgemaskiner lukkes ude, så vær meget varsom med at benytte den slags. Bruger du et forkert CMS system, svarer det til at lave en butik midt i Rold Skov og det kommer der ikke mange besøgende af.

Når du er klar med platformen, skal du til at lave indholdet. Brug noget tid på at finde ud af hvilke ord dine besøgende vil bruge for at finde din side. Bed f.eks. venner og bekendte om at søge på Google for at finde det du sælger og noter alle de ord og sætninger de bruger. De ord du finder frem til, skal du sørge for optræder rigtig mange gange på dine sider (Lad dog være med at overdrive, det kan virke som om du prøver at snyde og så bliver du smidt helt af Google.)
Nu skal du tænke over alle de muligheder der er for dine kunder at bruge dine produkter. Sælger du f.eks. cykler, kan indgangen være motion, transportmiddel, sjov, børn, sport etc. Byg så en side til hver af de indgang med fokus på de ord der er relevante der. Ideen er at hvis man søger efter en cykel til et barn, finder man den side du har lavet til det formål. Leder man efter en cykel til sport, har du en speciel side der henvender sig til det. I SPAMfighter har vi f.eks. lavet 23 næsten enslydende sider hvor vi fokuserer på spam filtrering til 23 forskellige mailservere. De peger alle sammen i sidste ende på den samme produktside, for vi har kun 1 løsning til alle 23 servere.

Når du har lavet websitet er der en række ting du skal sørge for.
Når nogen søger på ordet "bank" skal Google vælge hvem der skal øverst og det er jo ikke nemt. Er Danske Bank mere relevant end Nordea etc. Det Google kigger på er bl.a. følgende:

* Hvor mange gange optræder det ord man søger på, på siden.
Det løser du ved at bruge ordet mange gange. En sætning som: Vi sælger cykler og de er meget flotte. Skal skrives som: Vi sælger cykler og vore cykler er meget flotte. Altså bruge jeg ordet cykler 2 gange i stedet for at skrive "de".

* Hvor frisk er siden, er den opdateret ofte? Google vil langt hellere smide folk over på en side er lige er opdateret, frem for at give folk gammelt indhold.
På SPAMfighters forside lægger vi overskrifter og lidt brødtekst på til diverse nyheder om spam som vi finder. Det giver en masse daglige relevante ord og det betyder at Google føler at vi er super friske hele tiden og derfor crawler Google os hver eneste dag. Opdaterer du hver måned, kommer Google også forbi hver måned. Og det betydet også, at hvis du har en nyhed, så bliver den først søgbar efter 2-4 uger hvis ikke du opdaterer ofte.

* Hvor mange linker til dig? Google prøver at regne ud hvor populær du er og er der 1000 der linker til dig, så må du være meget populær. Det er rigtig, rigtig vigtigt at have mange links ind til sig. Og det nytter ikke noget at det er links fra sider der ikke har noget med din side at gøre. Google kan som der på den side der linker til dig, er indhold der minder om det du har. Så den med at få en masse ligegyldige til at linke til dig, virker ikke.

Jo finere site der linker til dig, des mere får du ud af det. Så et link fra Kildemoes til din cykelbutik, er meget bedre end et link fra din vens hamsterside.
Da vi byggede SPAMfighter, mailede jeg til alle der havde guider og indhold der omhandlede spam og spurgte om de gad at linke til os, det gad næsten alle heldigvis.

* Hvor mange linker du til? Google vil ikke sende folk ind i en blindgyder, derfor tæller det også hvor mange og hvem du linker til. Husk igen at det skal være relevante sider.

* Husk også at have dine metatags i orden. Hvis du ikke ved hvad det er, så spørg din tekniker. Husk igen at bruge de ord du valgte og sørg for at ALLE dine sider har forskellige tags.

Skrevet af Martin Thorborg

Flere iværksætter ressourcer på www.lasseburholt.com

No comments: