Wednesday, March 21, 2007
Derfor kan kaffe på netværk blive en god forretning
På iværksætter-portalen Amino har jeg ved flere lejligheder ledt opmærksomheden hen på et eller flere selskaber, som har lancheret kaffe via Network Marketing - og har ved samme lejlighed - så objektivt som muligt - delt min opinion om netop den kombination.
Gennem flere kontakter i USA har jeg fulgt udviklingen for kaffe markedsført gennem netværksmarkedsføring - og kan af den grund konkludere at det - som meget andet - er et interessant forretningsområde.
I Skandinavien er det lige nu Zinzino der tegner sig for størstedelen af markedet for kaffe via netværk - men der er skam flere spillere på vej - og det er vigtigt for alle der eksponeres for mulighederne, at de er bevidste om HVORFOR kaffe på på netværk kan blive en god forretning.
Mange har nemlig en fuldstændig forkert opfattelse af hvorfor kaffe er et interessant marked: "Alle drikker kaffe, så derfor er der mange penge at tjene!"
Nuvel - at alle drikker kaffe er et godt udgangspunkt, men så absolut ikke en succes-garanti for den enkelte repræsentant, når vi taler om Network Marketing (MLM) - og det skyldes, at det slet ikke er mængden af kaffe-drikkende folk, der er væsentligt, men den nye trend indenfor kaffe-produkter, kaffe-kultur, kaffe-drikkeri som passer meget godt sammen med netværkskoncepter.
Faktum er nemlig, at flere og flere forbrugere har fået øjnene op for at kaffe ikke længere bare er kaffe; at vi som bevidste, KVALITETSBEVIDSTE forbrugere i højere grad går efter god kaffe; økologiske produkter; en oplevelse - kort sagt: kaffe af høj kvalitet, både hvad angår smag, men også de gode effekter og følelser, som kaffe bringer med sig.
Network Marketing selskaber er nemlig genkendende ved som oftest, at markedsføre produkter af langt højere kvalitet end markedets gennemsnitsprodukter (og til en højere pris).
Så det handler ikke om at kaffe på netværk er en god forretning fordi alle drikker kaffe, men fordi markedet efterspørger dyrere kvalitetsprodukter; specialprodukter: Dermed opstår forretningsmuligheden!
Zinzino, Reishigo og eks. Gano Excel skal nemlig ikke konkurrere med Karat kaffe, BKI etc., men skabe sit eget marked - der lige nu vokser sig større og større i café og restaurationsmiljøet: Det er "derude" ved de små runde borde (på kaffebarer) det nye marked opstår.
I det nordjyske gratis kultur- og livsstilsmagasin, Appetize (som også udgives i en Århus version), kan man læse en informativ artikel, som meget godt understøtter min pointe (I artiklen sættes der fokus på kaffedrikning og den nye tendens).
Iøvrigt er der en sjov anekdote koblet på kaffe, som egentligt meget godt kan overføres i andre betydninger: Ligesom Network Marketing generelt og eks. helsedrikke/energidrikke specifikt får slag i offentligheden (fordi det er et forholdvis nyt fænomen), så var det heller ikke uden ballade da kaffen blev opdaget og drukket af de første munke på klostrene i Abessinien, idag kendt om Etiopien.
En gedehyrde opdagede nemlig at hans geder sprang lystigt rundt når de spiste nogle røde bær - og kunne ikke dy sig for selv at smage: Hyrden kunne ikke sove om natten.
Et par innovative munke fandt på at hælde kogende vand over bærrene og så var den mørke drik født.
Fra Etiopien blev kaffen bragt til de arabiske lande, hvor den blev genstand for mange stridigheder. Nogle anså den for en berusende og djævelsk drik. Andre for et lægemiddel sendt af Allah selv.
Begejstringen vandt over skepsisen...
De Skandinaviske nationer er faktisk de meste kaffedrikkende i verden - kun Østrig mænger sig i Top 5 sammen med Finland, Danmark, Sverige og Norge.
Er du engageret indenfor - eller kigger på - mulighederne med kaffe via netværksmarkedsføring, så gør dig en tjeneste at forstå HVORFOR din forretning kan blive en særdeles god forretning; ikke blot fordi alle drikker kaffe...!
Lasse Burholt
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment