Tuesday, May 29, 2007

Dansk TV efter Network Marketing selskabet XanGO

DR1 sender iaften "Kontant", hvor fokus er rettet mod XanGo og deres mangosten-juice:

"Man skal finde den dybe tegnedreng frem, hvis man vil drikke frugtjuicen XanGo til morgenmaden. En enkelt flaske koster nemlig 295 kroner, og ifølge forhandlerne kan man være "nødt til" at drikke en hel flaske om dagen, hvis man altså har kræft. Men så lover sælgerne til gengæld også at drikken kan kurere sygdommen. På verdensplan sælger det budskab og XanGo's frugtjuice for mere end en milliard kroner om året, og i Sverige alene er der 2500 sælgere af produktet. Kontant kigger nærmere på et nyt produkt, som nu er på vej til Danmark. Et produkt som danske forskere kalder virkningsløst og som af de danske myndigheder bliver betegnet som klart ulovligt." (http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/05/29172537.htm)

Sådan lyder beskrivelsen af aftenens program, "Kontant" på DR1. Lyder indledningen som noget du har set før? I efteråret var det Tahitian Noni Juice der fik samme tur igennem den dybt manipulerende journalistiske mølle. Nu kan TNI IPC´s (eller Vemma distributører) jo sikkert foranlediges til at trække på smilebåndet; Xango er jo en konkurrent - men det er dybt foruroligende, fordi negativ omtale af et hvilket som helst konkurrende juice produkt reflektere negativt på alle. Ikke kun "juice-selskaberne", men også andre i branchen.

Det er på tide at alle networkere - på tværs af alle selskaber - går sammen i fælles front for at bekæmpe den journalistiske vinkel der synes at herske i ISÆR danske medier.

Min forargelse over udsendelsens indhold fortsætter her:
DR Kontant - om drøndyr juice fra XanGO

Lasse Burholt

No comments: