Monday, April 30, 2007

A night at the Roxbury med Star Trek drengene


Måske husker du filmen "A Night at the Roxbury" om to geek´ede, lidt bøsseagtige, brødre der får ideen til et diskotek - og hvordan den plan (og en pige) skaber splid mellem de to - fandt dette billede af Mr. Data, Picard og "ham med skæg" (hvad er det nu han hedder...) hvor de parodiere brødrene fra Roxbury.

Hvis du ikke har set filmen - så se den - omend den ikke er helt ny længere. Deres diskotekskoncept var også ret specielt: Det handler om at man går fra gaden og ind på et diskotek som forestiller den gade man kommer fra...! (Ja, du bør vist se filmen!).

Billedet er hentet fra min friend, Wallace fra Chicago (Myspace profil).

Link til min Myspace profil - har tidligere i bloggen nævnt de spændende personer man støder på i Myspace regi.

Apropos Picard: Det er ham der er voiceover på Origins & Destiny fra TNI.

Lasse Burholt

Saturday, April 28, 2007

Nå dit mål i 2007

Hvordan gik sidste år for dig? Var du i stand til at opfylde dine drømme og opnå dine mål fra dine nytårsforsæt? Er du som de fleste, der må svare nej eller i bedste fald "delvist", indeholder denne artikel nøglen til at gøre 2007 til det bedste år i dit liv!

Læs Alun Biggarts artikel om målsætning baseret på principperne i The Secret

Saturday, April 21, 2007

10 businesstrends

Instituttet for Fremtidsforskning afholdte en række medlemsmøder om fremtidens 'businesstrends'. Møderne foregik i Oslo, Århus og København og en lang række fremtrædende virksomheder deltog. På møderne gav administrerende direktør Axel Olesen og forskningschef Carsten Beck et bud på de 10 vigtigste 'businesstrends' for de næste to-tre år.

Læs 10 businesstrends

Lasse Burholt

Friday, April 20, 2007

Tips omkring pressemeddelelser

De fleste iværksættere starter ud med begrænsede midler til markedsføring og PR, og alligevel er det altafgørende, at det lykkes at skabe opmærksomhed om deres virksomhed.

Derfor er vi ofte nødt til at spekulere i, hvad vi kan gøre selv.

1. Er du rap på tasterne, men ikke så god til opsøgende arbejde?
2. Er du tværtimod ikke så sikker en skribent, mens du er kanon ved en telefon?
3. Har du en god historie?
4. Har du let ved at finde de rette medier?
5. Er du IT-nørd og færdes du hjemmevant på Internettet?

SKRIV SELV OG SEND SELV

Hvis du har let ved at skrive en veldrejet pressemeddelelse selv, kan du klikke dig ind på et af flere elektroniske distributionssystemer, f.eks. www.pressesystemet.dk

Her kan du skrive din pressemeddelelse ind, vedhæfte eventuelle fotos og klikke dig ind på, hvilke medier du ønsker pressemeddelelsen sendt til - og hvornår.

HUSK OM FILER OG KODER

Husk at kunstfærdigt layout og fine finesser ikke er smart i pressemeddelelser! Ingen dikkedarer i teksten, ingen kursiv, fed skrift eller mystiske koder. Alt det vil medierne selv putte på, og det kan de lettere gøre, hvis udgangspunktet er simpel tekst i en vedhæftet Word-fil.

BILLEDER PR. E-MAIL

Det kan tage lang tid at sende fotos pr. e-mail. Sender du mange fotos samtidigt med pressemeddelelsen, risikerer du bare at vække irritation, fordi det blokerer. I værste fald bliver det hele slettet uden at blive læst!

Vælg i stedet et enkelt godt foto og send det i en separat e-mail. Højst to fotos, og husk: mange layoutere vil gerne have et højkant og et bredformat-foto at vælge imellem.

Bruger du et pressesystemet kan billederne uploades der.

Du kan også lægge dem ud på en tilgængelig server et sted - og så gøre opmærksom på, hvor de findes. Men jeg stoler ikke rigtigt på, at de travle journalister får billederne hentet. Derfor sender jeg helst selv enkeltvis i separate e-mails. - Gerne efter forudgående aftale med modtageren, så han ved, de kommer.

GODKENDELSE

Udsendelse af en pressemeddelelse kræver som regel lige en godkendelse fra systemets ejer / administrator, da pressemeddelelsen skal overholde almindelig lov og ret, - og leve op til en vis standard.


FINPUDSNING


Kan du skrive selv, men har du alligevel brug for en journalistisk finpudsning af din pressemeddelelse, kan du nogle steder købe dig til det. Ellers kan du selv finde en PRjournalist. Hvis materialet er OK, bliver en hurtig redigering billigere end at få skrevet fra bunden.

SEND SELV UD

I dag gøres det oftest pr. e-mail som vedhæftet Word-fil. Skal du sende ud til mange
medier, er det praktisk at bruge et elektronisk pressesystem.

Det er let at bruge for PC- og Internet-vante folk, men det kan godt tage et par timer. Inden du sender ud, har du som regel mulighed for at sende dig selv en test-mail.


TELEFONLISTE OVER MEDIERNE


Efter udsendelsen er det en god idé at du ringer til et par af de vigtigste medier og følger op telefonisk. Hos Pressesystemet kan man sende sig selv en telefonliste pr. e-mail, så er det opsøgende arbejde let at gå til bagefter.

VÆLG TRIN TIL OG FRA

Ideelt set har opsøgende pressearbejde mindst fire trin:

1. Planlægning: Hvad er budskabet? Hvad er målgruppen og de vigtigste medier? - Hvilket medie satser jeg først og fremmest på? - Hvordan går jeg frem?

2. Research og skrivearbejde. Jeg tager det under et, for den der udfører researchen skal helst være den der skriver. Det skaber overblik og sammenhæng.

3. Opsøgende arbejde overfor kernemedier.
Ring til dem, helst inden du sender ud til alle.
Præsenter dem for din historie,
Send dem en e-mail med supplerende oplysninger.


4. Elektronisk distribution via et pressesystem.

Når du kigger på disse trin, kan du let se, hvad det er, du kan selv, og hvad du har brug for hjælp til.

Foretrækker du f.eks. at betale dig fra at få skrevet teksten, men har du let ved at sende den ud selv - og følge op telefonisk, jamen så er det den vej, du skal.

FOTOS

Mange mennesker undervurderer værdien af billeder, eller får ikke lige klaret fotosiden, fordi de ikke rigtig ved, hvordan de skal gribe det an. Men billeder fanger øjet og giver informationer, som ord ikke kan.

Derfor er de utroligt vigtige.
Helst et eller to professionelle fotos.
Send dem digitalt pr. e-mail.
Det skal være en JPG-fil, - det kan alle medier bruge.
Billedkvalitet til trykte medier: Mindst 300 DPI (prikker pr. inch)


Informationerne i dette indlæg er direkte "tyvstjålet" fra denne tråd.

Eksponering i Google via brancherelateret søgning

Nu er det jo ikke nogen hemmelighed jeg debattere en del omkring MLM/Network Marketing branchen.. her i min blog har jeg flere gange postet de søgeresultater Google lister når man googler enten mig, "MLM" eller "Network Marketing"...

Jeg ligger fortsat nummer 1 på MLM - endda bedre eksponering end nogensinde.

Endnu ikke lykkedes mig at rangere højere end nr. 3 på "Network Marketing"...

Lasse Burholt

Wednesday, April 18, 2007

Iværksætteri på skoleskemaet

Undersøgelser viser, at 60% af os går rundt med en lille iværksætter i maven, der drømmer om at bryde ud, men det er langt fra alle, der når til at udleve drømmen. Den mulighed får flere og flere nu allerede i løbet af deres ungdomsuddannelser gennem flere forskellige iniviativer, der netop skal fremme unges lyst til at være kreative, innovative og i sidste ende iværksættere.

Iværksætteri på skoleskemaet

Lasse Burholt

SecondLife.. Levevej i den virtuelle verden


Der er penge alle steder - og ialt! - Det er den evige historie om de to sælger der tager til det mørke Afrika for at sælge sko; den ene kommer hjem efter en uge og må beklage, at det ikke var muligt at sælge sko, for alle gik rundt barfodet - den anden sælger hørte man intet fra i 14 dage, førend en fax tikkede ind: Send flere bestillingsblanketter! De render alle rundt uden sko, kæmpemarked!

Et af de områder - som ligger lidt (helt) udenfor min fatteevne - er leveveje i den virtuelle verden; "..at man kan skabe rigtige penge i noget som ikke findes".

Så en udsendelse på DR2 om onlinespillet SecondLife, hvor man fulgte en "almindelig arbejdsdag" for en af spillets deltagere.. han havde ganske enkelt bygget dels et virtuelt diskotek, ligeså vel som han havde flere tusinde lejligheder han solgte i spillet for flere tusinde RIGTIGE dollars...!

Jeg mindes da jeg i mine unge Commodore 64 og Amiga 500 dage var helt på forkant med alt indenfor spil og sågar også til dels programmering - men andre interesser hev mig ud af "den verden" - sikkert en af grundene til jeg har svært ved at sætte mig ind i fascinationen af en virtuelle verden som eks. SecondLife og World of Warcraft.

World of Warcraft er jo også en verden helt for sig selv - hvor folk udenfor spillet har fundet ud af hvordan de kan lave rigtige menneskepenge INDE i spillet...! Her handler det om guldmønter, som skabes af fiktive profiler eller programmeret robotter der slippes løs i spillet - guldmønterne sælges på nettet til spillere i World of Warcraft, så de selv slipper for at kæmpe for guldmønter... Der findes såkaldte "Goldfarms" i eks. Kina, hvor firmaer med 20-30 ansatte sidder og spiller 24 timer i døgnet for at tjene guldmønter med salg for øje...

En imponerende verden... og qua min manglende interesse: Udover min fatte-evne!

Hvorfor kommer jeg til at tænke på The Matrix...

Herhjemme er SecondLife mere udbredt end jeg havde forestillet mig, der sidder skam personer med evner til at udvikle denne virtuelle verden og allerede er godt i gang med at tjene penge på SecondLife ved at skabe deres verden i spillet - såvel som at udvikle både shops og meget andet for andre enkeltpersoner og selskaber.. i spillet!

SecondLife er uhyre komplekst og rummer enorme muligheder: "Ungdomshuset" er såmænd genopstået i Secondlife - med en presence i spillet håber man på at den alternative livsstil vil fortsætte i den virtuelle verden.

Franske præsidentkanditater har åbnet kontorer i spillet, hvor der såmænd også afholdes demonstrationer, ligeså som koncerter er at finde i spillet - af samme grund har Koda kig på danske koncerter i SecondLife - ophavsreglerne gælder nemlig også i den virtuelle verden.

Det er stort set umuligt at tjekke, hvad folk tjener i det virtuelle univers Second Life, hvor den fiktive valuta kan veksles til ægte penge på under et minut. De danske skattemyndigheder arbejder lige nu på metoder til at kontrollere danskernes virtuelle indtægter: Virtuel skattelovgivning på vej i Sverige og USA.

SecondLife et fascinerende sted - og for iværksættere er der spændende tanker at gøre sig i form at præsentere sig selv, sit firma, produkter m.m. i netop denne virtuelle verden...

Lasse Burholt

Monday, April 16, 2007

Børns enorme indflydelse og købekraft


De er en del af en generation, som anses for at være den vigtigste gruppe for retailers og marketers: Takket være en enorm købekraft og deres indflydelse på forældrenes køb... vi taler om piger i alderen 7 - 14 år der i 2006, alene i USA, brugte mere end 11.5 milliard DOLLARS på "apparel"!

Læs hele artiklen "How to market to tweens"

Apropos det amerikanske marked; det ER bare større... fra yoga til velvære; luksuriøs massage - lær mere om the emerging luxury market catering to overwhelmed kids i blogindlægget "Stress Relief Goes Kiddie".

Hvornår markedet for sådan ydelser rammer Danmark er et godt spørgsmål...

Lasse Burholt

Danmarks bedst eksponeret MLM´er

For 5. uge i træk ligger jeg nummer 1 på Google når du søger på "MLM" - det er da for cool - ikke mindst i denne uge, hvor søgeresultatet har titlen "Valg af Network Marketing selskab" - og mit navn lige bagefter ;-)

Det er da i den grad cool når nu jeg er involveret indenfor Network Marketing eller MLM, som det også hedder (jeg hælder nu stadig mest til ´Network Marketing´ - synes det klinger bedre, beskriver branchen meget bedre...).

"Klap dig selv på skuldren" hører jeg Jokeren rappe...

Lasse Burholt

Man arbejder da ikke i det offentlige

Nu skal man ikke tage titlen helt bogstaveligt og dermed hænges ud for ikke at arbejde, når man er ansat i det offentlige...!

Men overskriften referer til en leder i dagens BT under samme overskrift, hvor der stilles skarpt på en ny undersøgelse, der viser at unge ikke finder det attraktivt at søge arbejde i det offentlige: Jeg synes undersøgelsen er noget pjat - netop fordi det ikke er mange måneder siden en anden undersøgelser bekræftede, at unge mennesker ikke vægter status så højt som antaget i forhold til jobvalg...!

Følg en debat omkring jobs og ansættelse i den offentlige sektor

Lasse Burholt

Skolens betydning for iværksætter-ånden

Det er med lidt "blandede signaler" jeg kommer i tanke om emnet; jeg sidder i skolebestyrelsen på min datters skole - det at have et barn i skole er ganske nyt; hun går i 0. klasse.

Nu er jeg efterhånden ved, at finde min plads i bestyrelsen - og har nu også set en af mine mærkesager udmønte sig i noget konkret; jeg ser nu, at man rent faktisk kan have endog meget stor indflydelse på udviklingen af den skole man er tilknyttet.

Vort mål er helt klart: vi vil udvikle skolen til kommunens absolut bedste skole; vi er i forvejen den absolutte nummer 1 i popularitet (men det er ikke ensbetydende vi er de bedste.. endnu!). Så i bestyrelsen har vi givet håndslag på at vi går efter netop den målsætning - og jeg bilder mig ind, at jo bedre en skole vi har, jo bedre rustet er vores børn til udfordringerne når de går ud af 9. eller 10. klasse - og skal overveje fremtiden; uddannelse.

Men samtidig må jeg jo så samtidig konstatere, at alle de største iværksættere vi har - ihvertfald en lang række af dem - også på det lokale plan - jo aldrig har fuldført egentlige uddannelser (inklusive mig...!), men alligevel klarer de sig formidabelt (inklusive jeg selv); af det udleder jeg to ting: Dels må uddannelserne ikke være interessant nok eller fyldestgørende nok - og i sidste ende ikke af stor betydning for "iværksætter-genet". MEN jeg er samtidig sikker på at den egentlige folkeskole-gang er med til at forme de absolutte grundlæggende ting for, at klare sig i livets udfordringer. Jo bedre det udgangspunkt er, jo bedre stillet er de kære børn; unge mennesker.

For "iværksætteren i sig" viser jo tydelige tegn allerede i en tidlig alder; jeg er sikker på at alle iværksættere har syslet med et eller flere projekter allerede da de gik i skole - og ikke i en "sen alder" er kommet på tankerne om det, at være sin egen herre (med mindre man har været afskåret fra at "få lov til" at være en lille iværksætter; indflydelse fra forældrer der kun tænker på at forme deres børn til liv som lønmodtagere). Jeg husker da mine foretagsomme ideer, som også blev afprøvet da jeg var 12, 13, 14 år... der var da penge i noget af det ;-)

Hvor vigtig er skolernes betydning for iværksætteri? Jeg tror bestemt skolen er en faktor - som i den grad kan være rugekasse for gode ideer; fremme iværksætteriet senere i livet.

Lasse Burholt, 16.04.07

Følg en debat om emnet; folkeskolen og iværksætteri

Sunday, April 15, 2007

Danske brands som globale Network Marketing forretninger

Et tankespind omkring implementering af Network Marketing... som omdrejningsmomentet for rene danske brands som evt. kan gøre sig i udlandet (eller som redskabet for selskaber, som måske så småt, er ved tage tilløb til det globale marked).

Hvilke danske varemærker, selskaber, produkter kunne gøre sig i Network Marketing (MLM)?

Der skal ikke et øjeblik herske nogen tvivl om, at netop Network Marketing; strategien og forretningsformen, vil være ideel for flere danske produkter, som gerne vil ud i verden, men der er naturligvis også en del produkter der som sådan ikke vil få den rette gennemslagskraft.

Lad mig komme med mit bud; p.t. arbejdes der i det nordjyske med at oparbejde "Smagen af Nordjylland", hvor lokale og egnsrelateret produkter køres i position, som en del af kendskabet til Nordjylland. Der er ingen tvivl om, at netop det koncept også skal tiltrække opmærksomhed uden for de ganske grænser i forhold til turisme.

Derfor kan jeg snildt forestille mig flere produktgrupper i sådan en sammenhæng, som helt sikkert kan markedsføres i udlandet (og for den sags skyld selvfølgelig også herhjemme) i Network Marketing regi.

Eks. "Læsø Salt" der er et stærkt brand i det nordjyske - der kan snildt kobles produktudvikling på den konto - hvilket der eks. arbejdes på med Læsø Saltcare.

Man kan også tænke i alt fra honning, marmelader, hudpleje, wellness under en sådan "paraply".

Så Læsø Salt i netværksmarkedsføringssammenhæng; helt sikkert.

Det samme vil kunne gøre sig gældende for danske producerede kvalitets hudpleje- og wellness produkter generelt.

Danmark, Nordjylland, Vendsyssel er kendt i udlandet; jeg kan sagtens forestille mig en brainstorm, et spin omkring at markedsføre danske produkter med base i netværksmarkedsføring.

Lasse Burholt 15.04.07

Saturday, April 14, 2007

Xango og Vemma i infight


Xango og Vemma er i in-fight; der bokses uden handsker og hjelm... det handler om påstand mod påstand - og selvom man umiddelbart kunne foranlediges til at tro at det handler om retten til farven ORANGE (!) i Network Marketing sammenhæng - så handler det såmænd om hvem af dem, der har den mest effektive (og troværdige...) "mangosteen juice" i forhold til slutbrugeren.

Selskabet Xango (baseret i Utah) er på vej ind i Europa - de har allerede etableret sig i et par lande - som med alt andet i vores branche, så tager udviklingen af det Europæiske marked tid; godkendelser, sprog, kultur, logistik (læs valg af Network Marketing/MLM selskab).

Flere af folkene bag Xango har "stået i lære" hos Kelly Olsen (Tahitian Noni), så deres baggrund indenfor Network Marketing og forretningsforståelse er indiskutabel.

B.K. Boreyko er grundlæggeren af Vemma der familiære forbindelser til det knap så succesfulde MLM selskab New Vision (der blev skabt af Boreykos far). New Vision markedsføre Vemmas juice i samme "indpakning", blot med NV logo på plastic-flaskerne.

Vemma ledes i Europa af Fred Stege, der har købt rettighederne til at drive MLM forretningen for Boreyko... i Europa; det minder vel mest af alt om en franchise aftale og det er mig en gåde hvorfor Boreyko ikke lanchere New Vision i Europa i stedet for.

(Fred Stege har iøvrigt skrevet bogen "How to Recruit Your Way To Millions").

Begge selskaber; Xango og Vemma markedsfører en mangosteen-juice.. og hvor Vemma´s produkt er OG forbliver et per definition kopi-produkt i al evighed (Xango VAR først) formår selskabet alligevel at gøre det særdeles godt; de forstår at brande, at markedsføre, at forføre.

Det samme gør Xango - bare lige en tand mere gennemført - og hvor kæden eksakt er hoppet af, er lidt svært at hitte rede i, men Xango har længe forsvaret deres mangosteen-juice i forhold til de øvrige konkurrenter på markedet, eks. Amigo Juice. I dette forløb har Vemma åbenbart fabrikeret nogle lige rigeligt optimistiske produkt analyser, der fik Xango til at hive dem i retten.

Efterfølgende har Vemma nu svaret igen - i form af en email fra B.K. Boreyko der endnu engang kaster nogle analyser i spil: direkte sammenligninger med Xango´s juice, under den let humoristiske titel "The Whole Fruit and nothing but the truth".

Hvilken af de to juicer der definitivt er den bedste, er svært at afgøre - men eén ting er sikkert: De sidder begge med nogle flotte, forførende (og gode) produkter.

Den egentlige evaluation er op til den enkelte forbruger!

Som forretning er min vurdering, at Xango har trukket det længste strå - set i et langsigtet perspektiv vil Xango have førertrøjen på (ikke mindst fordi de blandt andre væsentlige faktorer, har opbygget bonus- og marketingplanen omkring Uni-level princippet).

In-fighten mellem de to selskaber i værste fald er selvudslettende: Hvem skal forbrugeren tro på? - Kampen mellem de to nye spillere er dog til de øvrige konkurrenters fordel: Jo mere mudder de kaster efter hinanden, jo stærkere står de hver især.

Lasse Burholt, 14.04.07

Friday, April 13, 2007

Networker til jeg dør!

Det er altid en fornøjelse når man kan få andre til at bekræfte ens holdning, ens ide og opfattelse - men med deres egne ord. Her til aften foretog jeg en "lyn-læser" af Martin Thorborgs bog; "Iværksætter til jeg dør".

Bogen er - skal jeg skynde mig at sige - ganske interessant, masser af gode historie, "noget at tænke over" samt selvfølgelig en række tips og gode råd.

Et af de største succes-parametre for et Network Marketing (MLM) selskab er, at selskabet basere hele forretningsgrundlaget på et produkt, der forbruges igen og igen - og det er fuldstændig indiskutabelt, at et kontinuerligt månedligt forbrug er vejen frem for en solid og langsigtet Network Marketing forretning (og mange andre konventionelle forretninger). Især hvis selskabet samtidig bygger hele bonus- og marketingplanen op omkring dette kontinuerlige månedlige forbrug. Alt andet er selvudslettende (i netværksmarkedsføring).

Netop derfor var det med et anerkendende nik, da Lazer (undertegnede) læste "Råd nr. 28" i Martin Thorborgs seneste iværksætterbog (som du iøvrigt kan læse gratis på Børsen.dk).

Martin Thorborg skriver:

"...overvej nøje om du kan gøre dit produkt til en service. Så kan du opkræve f.eks. månedligt eller årligt gebyr".

Nuvel, så er det ikke et råd der fuldstændig er "nsync" med min forståelse af (og fakta bag) succesfulde Network Marketing selskaber: Alligevel er det en meget god pejling, som rigtig man virksomheder kan adoptere; Kan man koble sine kunder på et månedligt forbrug, som ovenikøbet automatisk leveres til dem, så længe de ønsker, så er et særdeles virkefuldt OG givtigt redskab, som dels skaber loyale kunder - men også fritager virksomheden for en række udgiftstunge opgaver (såvel i markedsførings- som opfølgningsmæssig forstand).

Lasse Burholt, April ´07

Thursday, April 12, 2007

Audiogenerator og videogenerator

For et par år siden gjorde jeg brug af både Audiogenerator og Videogenerator fra "internet marketing guruen" Rick Raddatz. Audiogenerator blev brugt til at lægge audio ind på et par af mine hjemmesider; Videogenerator mest til privat brug for at forevige diverse webcam optagelser (TalkFusion og MyVideoTalk er lidt i samme boldgade)

Han har nu et par nye ting oppe i ærmet - og det vil nok ikke være helt dumt at være med på hans webcast og teleseminar den 1. maj:

Tjek omkring Raddatz´s informations-sider

...og han er ikke "ked af det"; Rick udlover bl.a. Segways for at deltage på webcasten ;-)

Lasse Burholt

Valg af Network Marketing forretning

Der er efterhånden en del muligheder for at starte sin egen MLM/Network Marketing forretning (Direkte Salg), både når det drejer sig om etablerede Direkte salgs-selskaber her i landet, såvel som nye spillere der er på vej - og i et eller andet omfang er igang med lægge grundlaget for at træde ind i eks. Skandinavien (eller Danmark specifikt).

Men der er mange fælder, som alt for mange desværre lader sig fange i - den største fælde er simpel forståelse for mekanismerne bag det "..at lanchere et nyt produkt, et nyt selskab på nye markeder"; det er ikke noget man bare gør - og som oftest kan blive en langtrukken proces. En opslidende proces som i den grad adskiller fårene fra bukkene, men som samtidig kan være med til at trække selve netværksbranchen ind i en negativ spiral.

Lige nu er en række selskaber ved at etablere sig i Europa, i Skandinavien, i Danmark; for nu helt at snige mig udenom, at nævne specifikke selskaber (og dermed en risiko for at træde nogen over fødderne), så lad mig definere dem under samme kam:

De har (som oftest) med wellness at gøre, de hyper, er baseret på "binære bonus-/marketing planer" - har endog lange udsigter til at få deres software, backoffice, logistik og almindelige godkendelser på plads; men istedet for at få midlertidige logistik løsninger på plads - og samtidig fokusere på lynhurtigt at få noget "så simpelt" som software og backoffice til at fungere, så bliver der annonceret urealistiske datoer for åbning af ofte mange markeder på eén gang. Når en dato så nærmer sig, bliver datoen som regel flyttet yderligere 3 måneder ud i fremtiden (for der var lige en detalje omkring godkendelser eller også svipsede software og logistik lige et par gange).

Samtidig hypes der så - ofte med urealistiske forventninger eller direkte forkerte (og lige rigeligt positive) produkt beskrivelser/sammenligninger med markedets øvrige spillere. Det fører tit til en retssag eller to i USA...

Det er almindelig hyping psykologi, at man simpelthen bruger hele sit salgsargument på at man "...er først!" - ikke så meget fakta omkring HVORFOR man bør vælge det pågældende selskab eller hvilke bedrifter de iøvrigt står bag. Argumentet er hele tiden: Før først --- eller før prelaunch og så videre.

Nuvel er det da en fordel at være blandt de der sætter standarden og får bid i markedet, men hvis MLM selskabet slet ikke er gearet til, at overholde deres egne lidt for optimistiske planer, så er der ikke meget ved at være først; så er det langt, langt bedre at se tiden an - og kraftigt vurdere hele forretningen på ny, tjekke op på andre informationskilder end lige den ivrige sponsor eller øvrige upline struktur.

Med informationskilder mener jeg folk "der ved noget i MLM/Network Marketing-branchen"; ledere fra andre netværks-selskaber; ledere som måske længe før dig blev pitchet til netop dit selskab, men så en række "faresignaler" og dermed fravalgte muligheden for at være først.

Man skal ikke være så skrækkeligt meget connected før man før mulighederne og informationer længe før "markedet"; det ved jeg af egen erfaring - og alle de Network Marketing selskaber, som lige nu hyper i Europa har været ved alle ledere i MLM-branchen i pre-prelaunch perioden (sandsynligvis længe før dig...), enten ved at invitere på ture til hovedkontoret eller nogle af de første konferencer "overthere".

Nuvel - man skal endelig ikke undlade, at høre information om - eller helt frasige sig en flybillet til eks. USA - men der er så meget fodarbejde man kan gøre på egen hånd i en vurdering af det selskab man bliver præsenteret for.

Det hjælper ikke altid blot at "google" selskabet - man skal gøre flere ting:

Få et produkt, evaluere det; er det unikt eller bare et kopiprodukt.
Skaber det et nyt marked?
Gennemgå selskabets umiddelbare konkurrenter - hvad adskiller selskaberne
Management er uhyre vigtigt - hvad er det for nogle folk der har skabt selskabet - hvem står bag (deres erfaringer)
Hvor etablerede er de i forvejen - stabilitet
Hvordan "brander" de dem selv - hvordan er dit umiddelbare indtryk i forhold til antal år de har eksisteret


Listen er længere - men blot nogle generelle ting man bør vurdere - inden man lader sig forføre af at få muligheden for at være først...

Ekstremt vigtigt at forholde sig realistisk til Network Marketing-selskabets egne forventninger om at åbne nye lande, lanchering af diverse produkter m.m.

Fejler MLM-selskabet mere end éen gang omkring logistik, begynder at komme med diverse røverhistorier omkring godkendelser, software-problemer etc. - så stik en pind i jorden og vent lidt med at lad dig forføre udi selskabets - på sigt - selvudslettende hype.

Der er mange "forførende" MLM-selskaber, forførende MLM/Network Marketing muligheder - men vil du noget langsigtet, så gør din "Due Dilligence"; satser du forkert for mange gange, mister du langsomt din troværdighed - især hvis et eller flere af produkterne virkelig "sucks".

Heldigvis er der ikke p.t. produkter i spil som er noget crap - men der er mange "me too" produkter eller skal jeg kalde dem kopi-produkter (altså produkter som er set før eller markedsføres i en anden "version" i MLM/Network Marketing branchen).

En god huskeregel er også at drage direkte parallel til den konventionelle forretingsverden:

Hvorfor er Coca Cola markedsledende? De var først med cola - first to market - og udnyttede den mulighed. Pepsi er også i førertrøjen men vil altid (selvom Pepsi er min foretrukne..) være den evige toer.

Der er en grund til, at de største "brands" er hvor de er idag - tænk på forskellige produkter - oftest forbinder du et bestemt produkt med et bestemt selskab; selskabet er synonym med produktet og markedet; fordi de er markedsledende, ikke fordi de kopiere andre.

Bottomline er: når du præsenteres for en forretningsmulighed så vurdér selskabet og markedet fra flere vinkler, lad dig ikke forføre at urealistiske udsigter om hvornår forskellige lande åbner - og for den sags skyld er det jo lige meget om et land åbner på en dato eller en anden, hvis alt andet og ret så vitalt fungere: logistik, backoffice, software generelt og bonusudbetalinger.

Produkter kan flyttes frit rundt i Europa - så hvis blot logistikken fungere er det faktisk ikke så væsentligt, at fokusere på hvornår en dato falder på plads for hhv. en åbningsdato eller en dato for godkendelse af selskabets produkt(er).

Så hvis du kan bestille produkter - og ikke mindst dine partnere kan bestille produkter; og de bliver leveret til tiden; at der kommer rette bonus m.m retur på rette tidspunkter (uden påståede softwareproblemer eller andre forstyrrende elementer) - så har du fat i noget der fungere.

Hvis du derimod bliver trukket rundt i manegen med udskydelse af diverse datoer (åbning, godkendelse etc) og der oftest er distributionsvanskeligheder eller fejl i bonusudbetalinger... så er det bare at gå i venteposition eller endnu bedre: evaluere forretningen endnu eén gang: "Har jeg fat i selskabet der holder distancen... er her om 3, 5 eller 10 år...?"

Lasse Burholt

Wednesday, April 11, 2007

Fodboldanalfabet - om FCK og Don Ø

Jeg er fodbold-analfabet; selvom jeg utallige gange har fået forklaret off-side, så har jeg fortsat ikke forstået konceptet... men til trods for det, så ved jeg næsten altid hvordan det går med FCK (eller Brøndby); jeg har en holdning til FCK, kan endda nævne en række spillere - men hvordan Frederikshavn (min hjemby) ligger og hvordan de iøvrigt klarer sig i fodbold: Have no clue!

Kan heller ikke fortælle hvem der ligger nummer 3 eller 4 i Superligaen (er heller ikke helt sikker på om det hedder Faxe Kondi eller SAS ligaen...!).

Men udgangspunktet: FCK - og hvordan de klarer sig - til trods for min fodboldanalfebetisme - cementeres af Flemming Østergaard, a.k.a. Don Ø, i bogen "Varmt hjerte, koldt blod", hvor alle aspekter af fodboldforretningen FCK (og Parken Sport & Entertainment) gennemgåes: Alt om management, branding og "drømmen om Europa".

Har netop læst det sidste kapitel af Østergaards fremragende bog - og nu forstår jeg bedre hvorfor jeg kender FCK... og allerede havde en holdning til FCK.

Flemming Østergaard går samtidig direkte til stålet og ligger ikke fingre i mellem når han forklarer hvorfor FC Midtjylland ER nogle bonderøve og de øvrige superliga klubber sandsynligvis aldrig vil nå FCK til sokkerholderne som forretning.

Don Ø rulez!

Lasse Burholt, April ´07

Tip hvis du skriver på engelsk i din blog

Jeg tyvstjæler lige et råd om blog-indlæg fra online kommunikation og blogekspert Abelone Glahn - det gode råd er for "os" der nu og kaster engelsksproget blog-indlæg i spil:

Først og fremmest foreslår Glahn, at man øger antallet af engelsksproget indlæg, da det øger sit publikum - men samtidig en god idé at tilføje sine indlæg på Reddit og Digg.

Læs 15 gode råd om blogindlæg her

Lasse Burholt

Det virtulle håndtryk & "Børsen mikro" for iværksættere

Seneste nyt på DIFblog - bloggen for Dansk Iværksætterforening - omhandler bl.a. blogs og værktøjer til mikrovirksomheder med henvisning til et nyt initiativ fra Børsen Forlag der under deres vinger nu også driver Børsen Mikro, som er "..bogserie og hjemmeside med blogs og værktøj særligt rettet til mikrovirksomheder, selvstændige og freelancere..".

Børsen Mikro finder du bl.a. interessante bloggere som Nicolai Seest (drivkraften StartupCompany) og Abelone Glahn. Især Abelone Glahn er interessant; hun har netop udgivet endnu en bog under titlen "Dit virtuelle håndtryk".

"Dit virtuelle håndtryk" er det, der kan findes om dig på nettet, og som tilsammen danner et billede af, hvem du er, og hvad du står for.

Denne bog handler om online-networking - om at finde, etablere og vedligeholde kontakter ved hjælp af de utallige teknikker, der findes på internettet.

En meget interessant bog, som udkommer den 19. April på Børsens Forlag.

Link til Abelone Glahns egen blog

Lasse Burholt

Saturday, April 07, 2007

Gratis webhotel til iværksættere

DomainDirect.dk forærer webhoteller væk - det skal inspirere små vækstvirksomheder til at få større interesse for drive forretning på "world wide web"...

Læs mere om mulighederne for - og baggrund bag de gratis webhoteller på Business.dk

Rich jerk


For nogen tid siden var jeg omkring Rich Jerk´s website - konceptet er ret enkelt: En opblæst narrehat "reveals his secrets to success"; afslører hemmeligheden bag hans tjente millioner.

Har lige været omkring hans site igen - og den er nu spædet op med nogle underholdende og meget provokerende videoer, hvor han boltre sig med letpåklædte damer og en Lamborghini, mens han fortæller dig du er en taber...

Alt andet end lige: En anderledes måde at markedsføre sit produkt på.

Tjek www.rich-jerk.com - scroll ned til video nr. 2 fra YouTube.

Lasse Burholt

Brun sovs og skovle sne

Dames søges i Mikkel deMibs blog

Burn rubber, not gasoline


Tesla er navnet på en heftig lille sexy slæde... en ekstrem hurtig lille slæde der trækker 0-100 km/t på 4 sekunder! - og hold nu fast: Den er 100% elektrisk!

Roadsteren fra Tesla Motors blev af samme grund kåret som en af de bedste biler i 2006 af Forbes Magazine med ordene "..new car that best lived up to the hype".

Tesla har da begået en flot bil - og den er blevet et hit - men for os drenge med benzin i blodet, kræver den nok lige lidt tilvænning; eller rettere: der bliver en kamel at sluge i forhold til et ret så væsentlig element ved at køre en heftig bil: Lyden!

Der er jo ikke meget vrrooooummm over en el-motor... når det så er sagt: Overvejer at placere Tesla´en på min Top 10 over biler jeg må eje, for den er uden tvivl herrefed at køre---!

Se mere på Tesla Motors

Lasse Burholt

Friday, April 06, 2007

Årets konfirmationsgave - bling bling!


Om et par uger skal vi til min nieces konfirmation... årets hit skulle eftersigende være at give et hotel-ophold til konfirmanden og dennes eventuelle kæreste!

Åhr ja siger jeg så lige - hvad er det dog for forældre de unge mennesker har nu om dage... er det ikke helt ude i hampen?

Den lader vi lige hænge lidt...

Hvad er der galt med de gode gamle ting... en ny cykel, et musikanlæg? - Ingenting, og tror nu heller ikke det er helt gået af mode - men mon ikke snarere trenden også tæller bærbare computere? Uden tvivl - vores niece får ihvertfald en laptop af hendes far.

Vi har muligvis en helt anden ting oppe i ærmet; navne-halskæde... rigtig bling bling!

Tjek navne-halskæden på Personalsales.dk

Lasse Burholt

When I am alone I Google myself

Her på sådan en Lang-Fredag morgen gør det ikke noget man smiler lidt bredere - og slet ikke når man lige googler sig selv og ser at de første 30 søgeresultater er direkte linket til... mig!

Det synes jeg er for cool! - især fordi resultaterne linker mere eller mindre direkte til muligheder for at komme i kontakt med mig...

Tjek resultaterne for søgning på Lasse Burholt - listen fra resultat 1 til 30 her - og som samtidig er relateret til mine interesse-områder; iværksætteri og Network Marketing

Lazer rulez! U bet ya!

Lasse Burholt, Lang-Fredag morgen ;-)

Thursday, April 05, 2007

Iværksætter blog som nummer 1

Forleden kastede jeg begejstret mine fornemme placeringer på Google i min iværksætter blog (Top placeringer på Google) - nu fabrikere jeg lige et indlæg i min iværksætter blog - som et forsøg på at se om det evt. kan rykke mig op som nummer 1 på Google ved søgning på "iværksætter blog"... ;-)

Frænde sidder på placering nummer 1 - og jeg på nummer 2 - men uden at gøre mig klog på SEO teknik, har jeg en ide om at min iværksætter blog vil være i stand til at opnå placeringen som nummer 1, hvis jeg blot husker at kombinere "iværksætter" og "blog" - eller begge ord i samme sætning her i min iværksætter blog... ;-)

Nu vil den kvikke læser jo nok bemærke sig... "Jamen, det kan ham der sidder med placering som nummer 1 jo også bare gøre..."

Ja, naturligvis - men jeg aner jo ikke en disse om algoritmen eller hvad det nu lige præcis hedder i tekniske termer.... jeg bilder mig blot ind - eller skal vi sige: Min logik siger mig, at en placering som nummer 2 på søgeordet "iværksætter blog" må have noget med antallet af ordene at gøre i forhold til ham på førstepladsen ;-)

Nu giver jeg det ihvertfald lige et shot...

Lasse Burholt

Buddy Holly som sodavandsdiskotek?

Baby Loves Disco er en ny trend, et nyt forretningsområde som er opstået udfra helt egoistiske behov for at lave noget sjov sammen med sine børn - sådan cirka så kort kan jeg opsummere en ide der opstod i Philadelphia, USA - og nu har spredt sig til 18 andre amerikanske byer.

Konceptet er enkelt: Forældre der vil nyde et glas vin eller en drink - mens børnene danser, leger og more sig på dansegulvet - midt om dagen.

Kan du forestille dig den lokale Buddy Holly åbne dørene som sodavandsdiskotek en Lørdag eftermiddag...? Børn på dansegulvet - og mutter i baren?

Det er da ihvertfald "forhånds-kundepleje"; "Se lille Lise, nu kaster vi sodavand efter dig idag, men om 8 år, når du er fyldt 16, så er det noget helt andet vi kaster i halsen på dig!" --- lidt i samme kategori som de bankkonti bankerne giver til konfirmander... "Her får du en hund, så regner vi med du bliver hos os--- og du kan låne alle de penge det skal være.. når du bliver 16 og skal styre på Buddy... vi forstår jo dig og de unge!"

Læs mere om konceptet på Springwise.

Lasse Burholt

Wednesday, April 04, 2007

Top 10 over biler jeg må eje

Uvilkårlig rækkefølge:

Jaguar XKR (Jaguar XK model galleri)
Porsche 911 GT3
Lamborghini Gallardo
Citroën (den klassiske gangstermodel fra 30´erne)
Mercedes C-klasse AMG
BMW X5
Fiat 500 (den nye 500)
Ferrari F355
Cadillac SRX (Cadillac SRX på nettet)
Cadillac Escalada

Har du listet dine biler-soon-to-be...?

Lasse Burholt

Nr.1 på Google - søgeresultater på MLM og Network Marketing

Må indrømme jeg smiler lidt bredere end normalt - det skyldes en tur på Google hvor jeg søgte på branche-relateret søgeord; Network Marketing og MLM - som jo om nogen ord er de ord der meget præcist beskriver hvad jeg beskæftigere mig med - og interessere mig for.

Og netop en søgning på Network Marketing og MLM p.t. ranchere mig, mit navn, ganske højt i søgeresultaterne...

Søgeresultat for MLM (klik på billedet for at se resultatet):


Som det fremgår af søgning på MLM, så er resultat nummer et relateret til Amino, MEN med mit navn i relation til søgningen... det er da cool nok! Eksponering ;-)

Søgeresultat for Network Marketing (klik på billedet):


Igen er mit navn relateret til en søgning på "network marketing", som rangere højt blandt resultaterne... endnu mere eksponering af mit navn ;-)

Sidste interessante søgeord er "iværksætter blog", som jo direkte relatere til denne blog... for få dage siden lå jeg nummer to - men en debat som søgeresultatet på "iværksætter blog" har rykket dels nummer et (Brian Frænde) og dels mig, nummer to lidt ned... men stadig rangere jeg ganske pænt - og højt på listen:


Alt i alt så klarer jeg mig da ganske ok, når det kommer sig eksponering i forhold til mine hoved-interesse områder ;-)

Lasse Burholt, 04.04.07

Tuesday, April 03, 2007

Kult faktor 500!


Det ligger helt fast at FIAT har fat i den lange ende - og uden tvivl sikre endnu en plads i historiebøgerne med relancheringen af alltime klassikeren, FIAT 500.

Den er snart på gaden overalt i Europa - og det kommer ikke til at gå stille af sig; Fiat har længe promotet bilen online på www.fiat500.com - som ikke alene er en fed site, man bliver også i godt humør at være der ;-)

Tjek de mange billeder - og branding påfund - FIAT er ikke i en klasse for sig, men det er Fiat 500 - og siten der er med til at fremme kultstatus...

500 wants you!

Lasse Burholt - og jeg vil ha´ mig en!