Wednesday, April 18, 2007

SecondLife.. Levevej i den virtuelle verden


Der er penge alle steder - og ialt! - Det er den evige historie om de to sælger der tager til det mørke Afrika for at sælge sko; den ene kommer hjem efter en uge og må beklage, at det ikke var muligt at sælge sko, for alle gik rundt barfodet - den anden sælger hørte man intet fra i 14 dage, førend en fax tikkede ind: Send flere bestillingsblanketter! De render alle rundt uden sko, kæmpemarked!

Et af de områder - som ligger lidt (helt) udenfor min fatteevne - er leveveje i den virtuelle verden; "..at man kan skabe rigtige penge i noget som ikke findes".

Så en udsendelse på DR2 om onlinespillet SecondLife, hvor man fulgte en "almindelig arbejdsdag" for en af spillets deltagere.. han havde ganske enkelt bygget dels et virtuelt diskotek, ligeså vel som han havde flere tusinde lejligheder han solgte i spillet for flere tusinde RIGTIGE dollars...!

Jeg mindes da jeg i mine unge Commodore 64 og Amiga 500 dage var helt på forkant med alt indenfor spil og sågar også til dels programmering - men andre interesser hev mig ud af "den verden" - sikkert en af grundene til jeg har svært ved at sætte mig ind i fascinationen af en virtuelle verden som eks. SecondLife og World of Warcraft.

World of Warcraft er jo også en verden helt for sig selv - hvor folk udenfor spillet har fundet ud af hvordan de kan lave rigtige menneskepenge INDE i spillet...! Her handler det om guldmønter, som skabes af fiktive profiler eller programmeret robotter der slippes løs i spillet - guldmønterne sælges på nettet til spillere i World of Warcraft, så de selv slipper for at kæmpe for guldmønter... Der findes såkaldte "Goldfarms" i eks. Kina, hvor firmaer med 20-30 ansatte sidder og spiller 24 timer i døgnet for at tjene guldmønter med salg for øje...

En imponerende verden... og qua min manglende interesse: Udover min fatte-evne!

Hvorfor kommer jeg til at tænke på The Matrix...

Herhjemme er SecondLife mere udbredt end jeg havde forestillet mig, der sidder skam personer med evner til at udvikle denne virtuelle verden og allerede er godt i gang med at tjene penge på SecondLife ved at skabe deres verden i spillet - såvel som at udvikle både shops og meget andet for andre enkeltpersoner og selskaber.. i spillet!

SecondLife er uhyre komplekst og rummer enorme muligheder: "Ungdomshuset" er såmænd genopstået i Secondlife - med en presence i spillet håber man på at den alternative livsstil vil fortsætte i den virtuelle verden.

Franske præsidentkanditater har åbnet kontorer i spillet, hvor der såmænd også afholdes demonstrationer, ligeså som koncerter er at finde i spillet - af samme grund har Koda kig på danske koncerter i SecondLife - ophavsreglerne gælder nemlig også i den virtuelle verden.

Det er stort set umuligt at tjekke, hvad folk tjener i det virtuelle univers Second Life, hvor den fiktive valuta kan veksles til ægte penge på under et minut. De danske skattemyndigheder arbejder lige nu på metoder til at kontrollere danskernes virtuelle indtægter: Virtuel skattelovgivning på vej i Sverige og USA.

SecondLife et fascinerende sted - og for iværksættere er der spændende tanker at gøre sig i form at præsentere sig selv, sit firma, produkter m.m. i netop denne virtuelle verden...

Lasse Burholt

No comments: