Wednesday, April 11, 2007

Fodboldanalfabet - om FCK og Don Ø

Jeg er fodbold-analfabet; selvom jeg utallige gange har fået forklaret off-side, så har jeg fortsat ikke forstået konceptet... men til trods for det, så ved jeg næsten altid hvordan det går med FCK (eller Brøndby); jeg har en holdning til FCK, kan endda nævne en række spillere - men hvordan Frederikshavn (min hjemby) ligger og hvordan de iøvrigt klarer sig i fodbold: Have no clue!

Kan heller ikke fortælle hvem der ligger nummer 3 eller 4 i Superligaen (er heller ikke helt sikker på om det hedder Faxe Kondi eller SAS ligaen...!).

Men udgangspunktet: FCK - og hvordan de klarer sig - til trods for min fodboldanalfebetisme - cementeres af Flemming Østergaard, a.k.a. Don Ø, i bogen "Varmt hjerte, koldt blod", hvor alle aspekter af fodboldforretningen FCK (og Parken Sport & Entertainment) gennemgåes: Alt om management, branding og "drømmen om Europa".

Har netop læst det sidste kapitel af Østergaards fremragende bog - og nu forstår jeg bedre hvorfor jeg kender FCK... og allerede havde en holdning til FCK.

Flemming Østergaard går samtidig direkte til stålet og ligger ikke fingre i mellem når han forklarer hvorfor FC Midtjylland ER nogle bonderøve og de øvrige superliga klubber sandsynligvis aldrig vil nå FCK til sokkerholderne som forretning.

Don Ø rulez!

Lasse Burholt, April ´07

No comments: