Thursday, April 12, 2007

Valg af Network Marketing forretning

Der er efterhånden en del muligheder for at starte sin egen MLM/Network Marketing forretning (Direkte Salg), både når det drejer sig om etablerede Direkte salgs-selskaber her i landet, såvel som nye spillere der er på vej - og i et eller andet omfang er igang med lægge grundlaget for at træde ind i eks. Skandinavien (eller Danmark specifikt).

Men der er mange fælder, som alt for mange desværre lader sig fange i - den største fælde er simpel forståelse for mekanismerne bag det "..at lanchere et nyt produkt, et nyt selskab på nye markeder"; det er ikke noget man bare gør - og som oftest kan blive en langtrukken proces. En opslidende proces som i den grad adskiller fårene fra bukkene, men som samtidig kan være med til at trække selve netværksbranchen ind i en negativ spiral.

Lige nu er en række selskaber ved at etablere sig i Europa, i Skandinavien, i Danmark; for nu helt at snige mig udenom, at nævne specifikke selskaber (og dermed en risiko for at træde nogen over fødderne), så lad mig definere dem under samme kam:

De har (som oftest) med wellness at gøre, de hyper, er baseret på "binære bonus-/marketing planer" - har endog lange udsigter til at få deres software, backoffice, logistik og almindelige godkendelser på plads; men istedet for at få midlertidige logistik løsninger på plads - og samtidig fokusere på lynhurtigt at få noget "så simpelt" som software og backoffice til at fungere, så bliver der annonceret urealistiske datoer for åbning af ofte mange markeder på eén gang. Når en dato så nærmer sig, bliver datoen som regel flyttet yderligere 3 måneder ud i fremtiden (for der var lige en detalje omkring godkendelser eller også svipsede software og logistik lige et par gange).

Samtidig hypes der så - ofte med urealistiske forventninger eller direkte forkerte (og lige rigeligt positive) produkt beskrivelser/sammenligninger med markedets øvrige spillere. Det fører tit til en retssag eller to i USA...

Det er almindelig hyping psykologi, at man simpelthen bruger hele sit salgsargument på at man "...er først!" - ikke så meget fakta omkring HVORFOR man bør vælge det pågældende selskab eller hvilke bedrifter de iøvrigt står bag. Argumentet er hele tiden: Før først --- eller før prelaunch og så videre.

Nuvel er det da en fordel at være blandt de der sætter standarden og får bid i markedet, men hvis MLM selskabet slet ikke er gearet til, at overholde deres egne lidt for optimistiske planer, så er der ikke meget ved at være først; så er det langt, langt bedre at se tiden an - og kraftigt vurdere hele forretningen på ny, tjekke op på andre informationskilder end lige den ivrige sponsor eller øvrige upline struktur.

Med informationskilder mener jeg folk "der ved noget i MLM/Network Marketing-branchen"; ledere fra andre netværks-selskaber; ledere som måske længe før dig blev pitchet til netop dit selskab, men så en række "faresignaler" og dermed fravalgte muligheden for at være først.

Man skal ikke være så skrækkeligt meget connected før man før mulighederne og informationer længe før "markedet"; det ved jeg af egen erfaring - og alle de Network Marketing selskaber, som lige nu hyper i Europa har været ved alle ledere i MLM-branchen i pre-prelaunch perioden (sandsynligvis længe før dig...), enten ved at invitere på ture til hovedkontoret eller nogle af de første konferencer "overthere".

Nuvel - man skal endelig ikke undlade, at høre information om - eller helt frasige sig en flybillet til eks. USA - men der er så meget fodarbejde man kan gøre på egen hånd i en vurdering af det selskab man bliver præsenteret for.

Det hjælper ikke altid blot at "google" selskabet - man skal gøre flere ting:

Få et produkt, evaluere det; er det unikt eller bare et kopiprodukt.
Skaber det et nyt marked?
Gennemgå selskabets umiddelbare konkurrenter - hvad adskiller selskaberne
Management er uhyre vigtigt - hvad er det for nogle folk der har skabt selskabet - hvem står bag (deres erfaringer)
Hvor etablerede er de i forvejen - stabilitet
Hvordan "brander" de dem selv - hvordan er dit umiddelbare indtryk i forhold til antal år de har eksisteret


Listen er længere - men blot nogle generelle ting man bør vurdere - inden man lader sig forføre af at få muligheden for at være først...

Ekstremt vigtigt at forholde sig realistisk til Network Marketing-selskabets egne forventninger om at åbne nye lande, lanchering af diverse produkter m.m.

Fejler MLM-selskabet mere end éen gang omkring logistik, begynder at komme med diverse røverhistorier omkring godkendelser, software-problemer etc. - så stik en pind i jorden og vent lidt med at lad dig forføre udi selskabets - på sigt - selvudslettende hype.

Der er mange "forførende" MLM-selskaber, forførende MLM/Network Marketing muligheder - men vil du noget langsigtet, så gør din "Due Dilligence"; satser du forkert for mange gange, mister du langsomt din troværdighed - især hvis et eller flere af produkterne virkelig "sucks".

Heldigvis er der ikke p.t. produkter i spil som er noget crap - men der er mange "me too" produkter eller skal jeg kalde dem kopi-produkter (altså produkter som er set før eller markedsføres i en anden "version" i MLM/Network Marketing branchen).

En god huskeregel er også at drage direkte parallel til den konventionelle forretingsverden:

Hvorfor er Coca Cola markedsledende? De var først med cola - first to market - og udnyttede den mulighed. Pepsi er også i førertrøjen men vil altid (selvom Pepsi er min foretrukne..) være den evige toer.

Der er en grund til, at de største "brands" er hvor de er idag - tænk på forskellige produkter - oftest forbinder du et bestemt produkt med et bestemt selskab; selskabet er synonym med produktet og markedet; fordi de er markedsledende, ikke fordi de kopiere andre.

Bottomline er: når du præsenteres for en forretningsmulighed så vurdér selskabet og markedet fra flere vinkler, lad dig ikke forføre at urealistiske udsigter om hvornår forskellige lande åbner - og for den sags skyld er det jo lige meget om et land åbner på en dato eller en anden, hvis alt andet og ret så vitalt fungere: logistik, backoffice, software generelt og bonusudbetalinger.

Produkter kan flyttes frit rundt i Europa - så hvis blot logistikken fungere er det faktisk ikke så væsentligt, at fokusere på hvornår en dato falder på plads for hhv. en åbningsdato eller en dato for godkendelse af selskabets produkt(er).

Så hvis du kan bestille produkter - og ikke mindst dine partnere kan bestille produkter; og de bliver leveret til tiden; at der kommer rette bonus m.m retur på rette tidspunkter (uden påståede softwareproblemer eller andre forstyrrende elementer) - så har du fat i noget der fungere.

Hvis du derimod bliver trukket rundt i manegen med udskydelse af diverse datoer (åbning, godkendelse etc) og der oftest er distributionsvanskeligheder eller fejl i bonusudbetalinger... så er det bare at gå i venteposition eller endnu bedre: evaluere forretningen endnu eén gang: "Har jeg fat i selskabet der holder distancen... er her om 3, 5 eller 10 år...?"

Lasse Burholt

No comments: