Friday, April 20, 2007

Tips omkring pressemeddelelser

De fleste iværksættere starter ud med begrænsede midler til markedsføring og PR, og alligevel er det altafgørende, at det lykkes at skabe opmærksomhed om deres virksomhed.

Derfor er vi ofte nødt til at spekulere i, hvad vi kan gøre selv.

1. Er du rap på tasterne, men ikke så god til opsøgende arbejde?
2. Er du tværtimod ikke så sikker en skribent, mens du er kanon ved en telefon?
3. Har du en god historie?
4. Har du let ved at finde de rette medier?
5. Er du IT-nørd og færdes du hjemmevant på Internettet?

SKRIV SELV OG SEND SELV

Hvis du har let ved at skrive en veldrejet pressemeddelelse selv, kan du klikke dig ind på et af flere elektroniske distributionssystemer, f.eks. www.pressesystemet.dk

Her kan du skrive din pressemeddelelse ind, vedhæfte eventuelle fotos og klikke dig ind på, hvilke medier du ønsker pressemeddelelsen sendt til - og hvornår.

HUSK OM FILER OG KODER

Husk at kunstfærdigt layout og fine finesser ikke er smart i pressemeddelelser! Ingen dikkedarer i teksten, ingen kursiv, fed skrift eller mystiske koder. Alt det vil medierne selv putte på, og det kan de lettere gøre, hvis udgangspunktet er simpel tekst i en vedhæftet Word-fil.

BILLEDER PR. E-MAIL

Det kan tage lang tid at sende fotos pr. e-mail. Sender du mange fotos samtidigt med pressemeddelelsen, risikerer du bare at vække irritation, fordi det blokerer. I værste fald bliver det hele slettet uden at blive læst!

Vælg i stedet et enkelt godt foto og send det i en separat e-mail. Højst to fotos, og husk: mange layoutere vil gerne have et højkant og et bredformat-foto at vælge imellem.

Bruger du et pressesystemet kan billederne uploades der.

Du kan også lægge dem ud på en tilgængelig server et sted - og så gøre opmærksom på, hvor de findes. Men jeg stoler ikke rigtigt på, at de travle journalister får billederne hentet. Derfor sender jeg helst selv enkeltvis i separate e-mails. - Gerne efter forudgående aftale med modtageren, så han ved, de kommer.

GODKENDELSE

Udsendelse af en pressemeddelelse kræver som regel lige en godkendelse fra systemets ejer / administrator, da pressemeddelelsen skal overholde almindelig lov og ret, - og leve op til en vis standard.


FINPUDSNING


Kan du skrive selv, men har du alligevel brug for en journalistisk finpudsning af din pressemeddelelse, kan du nogle steder købe dig til det. Ellers kan du selv finde en PRjournalist. Hvis materialet er OK, bliver en hurtig redigering billigere end at få skrevet fra bunden.

SEND SELV UD

I dag gøres det oftest pr. e-mail som vedhæftet Word-fil. Skal du sende ud til mange
medier, er det praktisk at bruge et elektronisk pressesystem.

Det er let at bruge for PC- og Internet-vante folk, men det kan godt tage et par timer. Inden du sender ud, har du som regel mulighed for at sende dig selv en test-mail.


TELEFONLISTE OVER MEDIERNE


Efter udsendelsen er det en god idé at du ringer til et par af de vigtigste medier og følger op telefonisk. Hos Pressesystemet kan man sende sig selv en telefonliste pr. e-mail, så er det opsøgende arbejde let at gå til bagefter.

VÆLG TRIN TIL OG FRA

Ideelt set har opsøgende pressearbejde mindst fire trin:

1. Planlægning: Hvad er budskabet? Hvad er målgruppen og de vigtigste medier? - Hvilket medie satser jeg først og fremmest på? - Hvordan går jeg frem?

2. Research og skrivearbejde. Jeg tager det under et, for den der udfører researchen skal helst være den der skriver. Det skaber overblik og sammenhæng.

3. Opsøgende arbejde overfor kernemedier.
Ring til dem, helst inden du sender ud til alle.
Præsenter dem for din historie,
Send dem en e-mail med supplerende oplysninger.


4. Elektronisk distribution via et pressesystem.

Når du kigger på disse trin, kan du let se, hvad det er, du kan selv, og hvad du har brug for hjælp til.

Foretrækker du f.eks. at betale dig fra at få skrevet teksten, men har du let ved at sende den ud selv - og følge op telefonisk, jamen så er det den vej, du skal.

FOTOS

Mange mennesker undervurderer værdien af billeder, eller får ikke lige klaret fotosiden, fordi de ikke rigtig ved, hvordan de skal gribe det an. Men billeder fanger øjet og giver informationer, som ord ikke kan.

Derfor er de utroligt vigtige.
Helst et eller to professionelle fotos.
Send dem digitalt pr. e-mail.
Det skal være en JPG-fil, - det kan alle medier bruge.
Billedkvalitet til trykte medier: Mindst 300 DPI (prikker pr. inch)


Informationerne i dette indlæg er direkte "tyvstjålet" fra denne tråd.

1 comment:

Britt Malka said...

Der er to punkter, jeg tillader mig at være uenig i.

1: Jeg ville kalde overskriften "Tips vedrørende pressemeddelelser", da artiklen jo netop handler direkte om pressemeddelelser og ikke om ting omkring dem.

2: Jeg ville vedhæfte en tekstfil eller skrive direkte i e-mailen i tekstformat for ikke at risikere at ramme en journalist, der ligesom jeg selv ikke vil åbne fremmede menneskers Word-dokumenter. Omvendt vil det måske ikke give problemer, da mange journalister bruger Mac og derfor ikke er så sårbare over for vira, orme og andet kryb.