Saturday, April 14, 2007

Xango og Vemma i infight


Xango og Vemma er i in-fight; der bokses uden handsker og hjelm... det handler om påstand mod påstand - og selvom man umiddelbart kunne foranlediges til at tro at det handler om retten til farven ORANGE (!) i Network Marketing sammenhæng - så handler det såmænd om hvem af dem, der har den mest effektive (og troværdige...) "mangosteen juice" i forhold til slutbrugeren.

Selskabet Xango (baseret i Utah) er på vej ind i Europa - de har allerede etableret sig i et par lande - som med alt andet i vores branche, så tager udviklingen af det Europæiske marked tid; godkendelser, sprog, kultur, logistik (læs valg af Network Marketing/MLM selskab).

Flere af folkene bag Xango har "stået i lære" hos Kelly Olsen (Tahitian Noni), så deres baggrund indenfor Network Marketing og forretningsforståelse er indiskutabel.

B.K. Boreyko er grundlæggeren af Vemma der familiære forbindelser til det knap så succesfulde MLM selskab New Vision (der blev skabt af Boreykos far). New Vision markedsføre Vemmas juice i samme "indpakning", blot med NV logo på plastic-flaskerne.

Vemma ledes i Europa af Fred Stege, der har købt rettighederne til at drive MLM forretningen for Boreyko... i Europa; det minder vel mest af alt om en franchise aftale og det er mig en gåde hvorfor Boreyko ikke lanchere New Vision i Europa i stedet for.

(Fred Stege har iøvrigt skrevet bogen "How to Recruit Your Way To Millions").

Begge selskaber; Xango og Vemma markedsfører en mangosteen-juice.. og hvor Vemma´s produkt er OG forbliver et per definition kopi-produkt i al evighed (Xango VAR først) formår selskabet alligevel at gøre det særdeles godt; de forstår at brande, at markedsføre, at forføre.

Det samme gør Xango - bare lige en tand mere gennemført - og hvor kæden eksakt er hoppet af, er lidt svært at hitte rede i, men Xango har længe forsvaret deres mangosteen-juice i forhold til de øvrige konkurrenter på markedet, eks. Amigo Juice. I dette forløb har Vemma åbenbart fabrikeret nogle lige rigeligt optimistiske produkt analyser, der fik Xango til at hive dem i retten.

Efterfølgende har Vemma nu svaret igen - i form af en email fra B.K. Boreyko der endnu engang kaster nogle analyser i spil: direkte sammenligninger med Xango´s juice, under den let humoristiske titel "The Whole Fruit and nothing but the truth".

Hvilken af de to juicer der definitivt er den bedste, er svært at afgøre - men eén ting er sikkert: De sidder begge med nogle flotte, forførende (og gode) produkter.

Den egentlige evaluation er op til den enkelte forbruger!

Som forretning er min vurdering, at Xango har trukket det længste strå - set i et langsigtet perspektiv vil Xango have førertrøjen på (ikke mindst fordi de blandt andre væsentlige faktorer, har opbygget bonus- og marketingplanen omkring Uni-level princippet).

In-fighten mellem de to selskaber i værste fald er selvudslettende: Hvem skal forbrugeren tro på? - Kampen mellem de to nye spillere er dog til de øvrige konkurrenters fordel: Jo mere mudder de kaster efter hinanden, jo stærkere står de hver især.

Lasse Burholt, 14.04.07

3 comments:

Kangen Water Scandinavia said...

Godt set Lasse,

Fin lille artikel ...

Bedste hilsner,

Eric Mortensen

info@TalkFusion.info

Muddi said...

Xango er bare sagen, det smager så godt og kroppen elsker det. Prøv det og du vil opdage.

Muddi said...

Selv om Kontant vil fremkomme med nogle negative indlæg i aften så prøv det alligevel.
Kontant beder nogle om at henvende sig pr. mail til en forhandler. Når der er opnået kontant sendt de denne person ud for at evt. hente produktet, men det viser sig så, at denne person er spion for Kontant og har skjult mikrofon med. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om dette er lovligt eller hvad. - Men at man ikke kan være sikker i sit eget hjem, det er da for uhyggeligt. IK`?