Saturday, June 16, 2007

Kvindeguiden.dk vildleder deres brugere

Erhvervsbladet har rettet fokus på markedet for homeparty koncepter i artiklen: "Hjemmegående hverves med løfter om gode penge" (06.06.07) hvor bl.a. Louise Pagsbjerg fra kvindeguiden.dk deler af sine betragtninger og gode råd.

Louise nævner bl.a. "Jeg har indlæg fra kvinder, som ærgrer sig over at være faldet for det og også er lidt pinlige ved det" - hvilket jo i og for sig er fair nok - men nu er det oftest sådan at de mange portaler (Louises inklusiv) jo oftest har en overvægt at negative erfaringer i spil - det er jo meget sjældent at de mange gode historier og erfaringer bliver delt.

Umiddelbart finder jeg rådene fra Louise ret så ensidige - se blot her: (citat) "Hun fraråder generelt kvinder at investerer i networking marketing og homeparty- salg. Heller ikke en hjemmeside er altid sagen - Så start hellere med at sælge på loppemarkeder og lignende".

Sjældent skal man da finde et MINDRE brugbart råd at følge - først og fremmest modsiger hun sig selv i en grad så hendes manglende erfaringer på området skinner igennem - for med en holdning fortæller om hun om de mange der evt. investere i større varelager - og med en anden holdning fraråder hun folk at engagere sig i Network Marketing branchen - en branche, OG mulighed som NETOP giver muligheder for at starte i det små - og arbejde en forretning/indtjeningsmulighed op.

Nu pointeres der ganske vidst at nogle selskaber - ellere rettere: nogle forhandlere - arbejder ud fra koncepter hvor nye forhandlere eller homepartysælgere skal investere i ganske store varelager - det synes jeg principielt er unødvendigt set med rene "Network Marketing" briller - men Louise kan altså ikke fraråde folk at engagere sig i Network Marketing udfra at de i nogle tilfælde koster investering i varelager - når hun SAMTIDIG råder selvsamme persongruppe til istedet at blive "rigtige selvstændige" og istedet starte med at sælge varer på eks. loppemarkeder!

Netop det at starte fuldstændig for sig selv indebærer langt højere risici - og langt højere investeringer - ligesom det da om noget er dybt amatør-agtigt at sælge gode mærkevarer på loppemarkeder....! - Loppemarkeder er da indbegrebet af skrammel!

Network Marketing muligheden åbner jo netop op for, at man får et færdigt gennemprøvet koncept at arbejde med - man kan vel godt sammenligne med franchise - hvor alt er på plads; produkter, logistik, support, salgsmaterialer m.m - det eneste man tilfører er SIG SELV - holder man sig til de gængse selskaber - og muligheder - så vil man også se at det er begrænset hvilken investering man må op med upfront for at starte sin egen lille forretning.

Typisk nogle få hundrede kroner - herefter vælger man selv om man har brug for x antal produkter eller ej - nogle "teams" indenfor de forskellige selskaber vælger måske at køre efter deres eget koncept, hvor de eks. råder deres nye forhandlere til at købe et lille varelager, som oftes for mellem 1.500 og 3.500 - og så starte derfra.

Ganske vidst er der visse tøjfirmaer som - udover direkte salg - benytter sig at network marketing konceptet som salgsredskab - og hvor investeringen kan løbe op i både 20, 25 og 30.000 kroner - men er det nødvendigt? Umiddelbart kan argumentet være at man skal noget at vise frem - men jeg mener nu sagtens det kan gøres for mindre.

Skal man følge Louises råd, så skal man holde sig fra Network Marketing grundet investering i eks. varelager - men istedet sælge på loppemarked... men.. hvordan hulen kan man sælge på et loppemarked uden først at investere i VARER....!

Alle Network Marketing (med forbehold for at jeg ikke kender set-uppet i nogle af tøjfirmaerne) har jo netop fuld returret på købte varer - dermed løber man INGEN risiko, hvis man har investeret i et lager man evt. ikke kommer af med.

Tvivler da stærkt på at loppemarkedssælgerne bare sådan kan returnere usolgte varer til deres leverandører....!

Der generaliseres simpelthen for meget i artiklen - hvor flere selskaber nævnes - og jeg må simpelthen konstatere at rådene, som gives på kvindeguiden.dk simpelthen ikke er objektive nok. Kvindeguiden fraråder deres brugere i at involvere sig i en forretningstype hvor risikoen er minimal - men råder dem istedet til at løbe HØJERE risici ved at starte for sig selv som "rigtige selvstændige". Mage til talentløs sludder!

Det er en OM´er!

Flere network marketing firmaer har forskellige "homeparty" koncepter - i eks. Forever Living kaldes homeparties for "wellness-aftener" hvor værtinderne enten er forhandlere og via et lille udvalg fortæller om de produkter selskabet har - gæsterne kan så bestille ud fra en bestillingsliste og får efterfølgende varerne. Andre operere med at en ekstern forhandlere har produkter med og dermed demonstere whatever de nu demonstrere - værtinden vil så få en procentdel af salget.

Via disse homeparties eller wellnessaftener (alt afhængig af selskab) spotter man nu og da også nye potentielle forhandlere - og dermed tænker i "netværk af forhandlere".

Dermed begynder network marketing delen at vise sin styrke; at man over tid kan opbygge en forretning, hvor man opnår indtjening fra flere kanaler der skaber omsætning.

Lasse Burholt

No comments: