Monday, May 14, 2012

Opstarte et Network Marketing selskab - hvad kræver det?



Gennem adskillige indlæg og debatter som følge af indlæg, har jeg ofte vendt de forudsætninger (typisk 5 punkter) der skal være på plads, når man vælger at kigge efter et eksisterende Network Marketing selskab at involvere sig i:

Produkt, Management/ledelse, Timing/muligheden, System, Kompensation...

Men... hvis man nu begav sig ud i at starte et nyt selskab... hvilke ting skal så være på plads?

Så ender vi faktisk på de samme punkter - men...

* Produkt - et produkt som holder (udvikling og godkendelser på plads - fra dag 1)
* Timing - der skal være et marked som efterspørger produkt / timing for "muligheden" 
* Management/ledelse - drivkrafterne bag skal have erfaring i at drive virksomheder
* Kapital/investor - der skal være tilstrækkelig med kapital til at understøtte vækst og produktudvikling
* Backoffice - en løsning der fungere og er afprøvet (benyttes af eksisterende selskaber i branchen)
* Logistik - det skal fungere fra dag 1
* Kompensation - muligheden skal understøttes af en kompensationsplan der er fair

Lad os nu antage at nogen fik den ide at starte et produktbaseret Network Marketing selskab på dansk grund - lad os antage at visionen om et dansk selskab tog udgangspunkt i alle de erfaringer man har gjort sig i branchen: 

Det vil sige kigger på de typiske faldgruber andre falder i - kigger på de ting som oftest aldrig helt fungere eller kommer på plads hos de selskaber der ønsker at træde ind i - eks. Danmark og/eller Skandinavien.

Vil det være helt forkert at konkludere at rigtig mange af de (produktbaserede) selskaber der ønsker at træde ind i Skandinavien ofte har:

* Forholdsvis dyre produkter (også udgiften for eget forbrug)
* Produkter som helt eller delvist ikke kan godkendes på vore markeder i Skandinavien (og dele af EU)
* Udfordringer omkring logistik (leveringstider, levering generelt)
* Høje kvalifikationskrav (høje autoship løsninger som overstiger "overkommelig pris" / eget forbrug)
* Til tider meget høje "startomkostninger" for at booste vækst

Er det ikke 5 typiske ting som gør sig gældende?

Hvis man så sad med en tanke om at gøre det anderledes - så vil jeg antage man lister de samme punkter op - men med omvendte fortegn. Med andre ord lancherer sig på:

* Produkt til fornuftig, overkommelig pris (især udgiften for eget forbrug)
* Produkt(er) som ER godkendt fra dag 1 - ingen ventetid/uvished omkring godkendelse(r)
* Logistik/levering skal fungere fra dag 1 med løsninger der er afprøvet / samarbejdspartnere der fungere
* Lave kvalifikationskrav / lav autoship
* Lav startomkostning / eller valgfri overkommelige startomkostninger

Vil det ikke være 5 rimeligt fornuftige udgangspunkter at starte et nyt selskab på?


PS!


No comments: