Saturday, July 24, 2010

Succes hos iværksættere - eller fiasko?


Forleden fik jeg i et indlæg på Amino - Danmarks største sted for Network Marketing & MLM debat, kastet en melding i spil, der går på min påstand om at rigtig mange iværksættere lukker ned igen indenfor 2-3 år. Den påstand blev så bombet lidt tilbage, idet en anden ivrig debatør hev tal frem der indikerede, at i en tre års periode fra 2005 var succes-raten langt højere - eller vi kan osse sige "failure"-raten var noget lavere.

Det grublede jeg lidt over - og tager selvfølgelig konkrete tal til mig - men blev alligevel lidt stædig. For hvad så med succes-raten UDOVER de 5 år? Samtidig tager tallene heller ikke højde for, om der så rent faktisk laves profit... og spørgsmålet er osse hvor længe man kan eller vil køre på pumperne eller lade en anden indtægt (et arbejde) supplere husholdningen.

Gravede lidt og tog udgangspunkt i et indlæg på min "udenfor-Amino-blog" under titlen "15 Warning signs that your business sucks!":

"It’s easy to say that you have to make money, but in reality that isn’t true. You need to be making a profit. Bringing in a million dollars a month is useless if you are spending a 100 million. That means you would be losing 99 million dollars every month. Successful businesses make profit. And although you may not be profitable right now, you have to work towards it. According to the Small Business Administration, most businesses fail in the first 5 years because they can’t make a profit".

Hov... den tager vi lige igen: According to the Small Business Administration, most businesses fail in the first 5 years because they can’t make a profit.

Det ledte mig så til et andet indlæg, en artikel omkring succes hos vedholdende iværksættere: "The news that successful experience, or performance persistence, pays off may not be news at all. But HBS researchers were surprised at just how much it does help. Successful entrepreneurs in the study had a 34 percent chance of succeeding in their next venture-backed firm, compared with 23 percent for those who previously failed and 22 percent for first-timers".

Den melding tager udgangspunkt i: "If this is your first business, you’re likely to fumble a lot. I hate to say it, but 78% of first time entrepreneurs fail. The odds just aren’t with you because you are stepping into a new territory".

Så med andre ord - mine "formodninger" om reelle succesrater er så rent faktisk ikke skudt helt ved siden af. Nuvel, jeg kigger i retning af udenlandske tal - så jeg kan derfor ikke med dette indlæg "modbevise" de danske tal. Det er for så vidt heller ikke intentionen - men en understregning af "aberdabei"-faktoren når man skal analysere tal.

No comments: