Monday, April 16, 2007

Skolens betydning for iværksætter-ånden

Det er med lidt "blandede signaler" jeg kommer i tanke om emnet; jeg sidder i skolebestyrelsen på min datters skole - det at have et barn i skole er ganske nyt; hun går i 0. klasse.

Nu er jeg efterhånden ved, at finde min plads i bestyrelsen - og har nu også set en af mine mærkesager udmønte sig i noget konkret; jeg ser nu, at man rent faktisk kan have endog meget stor indflydelse på udviklingen af den skole man er tilknyttet.

Vort mål er helt klart: vi vil udvikle skolen til kommunens absolut bedste skole; vi er i forvejen den absolutte nummer 1 i popularitet (men det er ikke ensbetydende vi er de bedste.. endnu!). Så i bestyrelsen har vi givet håndslag på at vi går efter netop den målsætning - og jeg bilder mig ind, at jo bedre en skole vi har, jo bedre rustet er vores børn til udfordringerne når de går ud af 9. eller 10. klasse - og skal overveje fremtiden; uddannelse.

Men samtidig må jeg jo så samtidig konstatere, at alle de største iværksættere vi har - ihvertfald en lang række af dem - også på det lokale plan - jo aldrig har fuldført egentlige uddannelser (inklusive mig...!), men alligevel klarer de sig formidabelt (inklusive jeg selv); af det udleder jeg to ting: Dels må uddannelserne ikke være interessant nok eller fyldestgørende nok - og i sidste ende ikke af stor betydning for "iværksætter-genet". MEN jeg er samtidig sikker på at den egentlige folkeskole-gang er med til at forme de absolutte grundlæggende ting for, at klare sig i livets udfordringer. Jo bedre det udgangspunkt er, jo bedre stillet er de kære børn; unge mennesker.

For "iværksætteren i sig" viser jo tydelige tegn allerede i en tidlig alder; jeg er sikker på at alle iværksættere har syslet med et eller flere projekter allerede da de gik i skole - og ikke i en "sen alder" er kommet på tankerne om det, at være sin egen herre (med mindre man har været afskåret fra at "få lov til" at være en lille iværksætter; indflydelse fra forældrer der kun tænker på at forme deres børn til liv som lønmodtagere). Jeg husker da mine foretagsomme ideer, som også blev afprøvet da jeg var 12, 13, 14 år... der var da penge i noget af det ;-)

Hvor vigtig er skolernes betydning for iværksætteri? Jeg tror bestemt skolen er en faktor - som i den grad kan være rugekasse for gode ideer; fremme iværksætteriet senere i livet.

Lasse Burholt, 16.04.07

Følg en debat om emnet; folkeskolen og iværksætteri

No comments: